П`ятниця, 29.03.2024, 02:00
Вітаю Вас Гість

ШМК вчителів інформатики Тернівського району м. Кривого Рогу

Наше кредо
Навчаємося протягом життя
Меню сайту
Категорії розділу
Наше опитування
Який курс ви хочете пройти?
Всього відповідей: 44
Зараз на сайті
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Технологія проблемного навчання інформатиці через інтерактивні уроки

              Технологія проблемного навчання інформатиці через інтерактивні уроки 

З досвіду роботи учителя Криворізької загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №116 Криворізької міської ради

Дніпропетровської області

Іванової Дарії Володимирівни

Заохочуйте бажання дітей до оновлення,

якщо ви хочете виховати в них риси нової людини.

Ш. Амонашвілі

   Сучасний урок… Яким він має бути? Про це читаємо, міркуємо, дискутуємо. Розмірковуючи про сучасні підходи до навчання, ми кажемо, що до школи прийшла особистість. А вона завжди панувала там. Просто зараз виникла нагальна потреба її помітити! Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, зокрема технології інтерактивного навчання, перетворюючи таким чином традиційний урок в інтерактивний.  

   Я вважаю, що розвивати мислення учнів, творчі здібності, педагогічно правильно організувати навчання можна тільки використовуючи принцип проблемності.

   Намагаюсь організувати урок так, щоб учні мали можливість самостійного пошуку у відкритті нових знань, у вирішенні питань проблемного характеру в системі проблемних ситуацій, задач, які необхідно вирішувати учням. Під час вивчення теми «Цикли» (11 клас) пропоную учням розв’язати задачу «Підрахуйте суму перших двадцяти чисел натурального ряду», застосовуючи команду розгалуження. Після пояснення нового матеріалу пропоную розв’язати цю задачу за допомогою циклів. Завдання для учнів:  

-  складіть математичну модель;  

-  порівняйте дві базові структури (цикли і розгалуження);  

-  доведіть правильність своєї думки;  

-  розв’яжіть цю ж задачу для n перших чисел натурального ряду (задача-проблема).  

   Повний цикл розумових дій учнів від виникнення даної проблемної ситуації до розв’язання проблеми в даному випадку містить  декілька етапів: виникнення проблемної ситуації, усвідомлення сутності способів дії, постановка проблеми, способу розв’язання шляхом здогадки або висуванням припущень і обґрунтування гіпотези, доказ гіпотези, перевірка правильності розв'язання проблеми.

   Розумову діяльність учнів стимулюю постановкою питань. Питання добираю складні настільки, щоб викликати утруднення учнів, і в той же час такі, щоб можливо було розв'язати проблему при самостійному знаходженні відповіді. На мою думку вивчення теми уроку являє собою розв’язання послідовного ланцюжка проблемних ситуацій, тому для їх створення використовую такі прийоми:

1.  Підведення учнів до протиріччя з пропозицією самостійно знайти спосіб його вирішення. Наприклад, під час складання деякого алгоритму пропонується неоптимальний спосіб розв’язання задачі, а учні повинні самостійно знайти оптимальне рішення.  

2.  Зіткнення протиріч практичної діяльності. Наприклад, під час вивчення теми «Операційна система Windows» пропонується невдале настроювання Робочого столу, необхідно перенастроїти екран з оптимально прийнятними властивостями.  

3.   Викладання різноманітних точок зору на одне й те саме питання. Наприклад, створення однієї бази даних через розроблення програми на мові програмування, в електронних таблицях та у СУБД.  

4.   Розглядання явища з різних позицій. Наприклад, аналіз прикладного програмного засобу з точки зору розв’язання у ньому різних задач.  

5.   Аналітична діяльність учнів. Наприклад, під час вивчення пакета Microsoft Office учні самостійно роблять висновок: яке сполучення і яких дій доцільно застосовувати в конкретно поставленій проблемній ситуації (сполучити текст, малюнок, об’єкт).  

6.  Постановка конкретних запитань (на узагальнення, обґрунтування, конкретизацію, логіку, міркування). Наприклад, під час вивчення теми «Глобальна мережа Інтернет» учням пропонується вибрати її основні ключові питання, підготувати на них відповіді і самостійно мотивувати необхідність їх вивчення.  

7.  Постановка проблемних задач із недостатніми або надлишковими вихідними даними, з непевністю в постановці питання, з суперечливими даними, з явно допущеними помилками, з обмеженим часом розв'язання тощо.

   Під час роботи учнів за комп’ютерами проблемні ситуації виникають постійно і ось тут я організовую пошуково-дослідницьку діяльність учнів з їх розв’язання, надаю цьому процесу технологічності. Для досягнення цієї мети я використовую такі техніки, як: навчання у грі, мозковий штурм, робота в динамічних групах, інтерактивне навчання «за» і «проти», суспільний проект тощо.

   Уроки я проводжу як традиційними, так і нестандартними. У своїй роботі використовую такі форми уроку-інтеграції, як урок-кінозйомка, урок-презентація, урок-аукціон, урок-гра, урок-суд, медіа-урок, урок-фантазія, урок-тренінг та ін.    

   Навчальний проект — словосполучення, яке нерідко можна зустріти в літературі, присвяченій шкільній інформатиці. Вважаю, що застосування проектного навчання можливо не тільки у вигляді великих комплексних проектів, але й під час засвоєння окремих елементів комп’ютерних технологій. Перед учнем і мною, на етапах підготовки і виконання проектного завдання стоять різні цілі. Для учня важливо одержання готового продукту. А мені потрібно, щоб під час виконання проектного завдання учень засвоїв ті або інші комп’ютерні засоби, прийоми роботи. Тому для мене проектне завдання (або зразок, що дається учню) — це по суті набір засобів, які має засвоїти учень. Наприклад під час вивчення теми «Створення презентацій за допомогою прикладної програми Power Point» учням пропоную створити презентацію на задану соціокультурну тематику «Мій дім – моя родина» таким чином, щоб слайди змінювались автоматично, були супроводжені фотографіями та іншими графічними об’єктами, а також музичним оформленням.

   Використовуючи в своїй практиці навчальні проекти-інтеграції інформатики з різними базовими дисциплінами, дійшла висновку, що необхідно впроваджувати технологію проектного навчання через інтегровані уроки. Особливо ефективним, на мою думку, є її використання під час проведення підсумкових уроків. Вони допомагають реалізувати дидактичну мету декількох предметів на одному уроці. Тому для мене стало традицією проведення таких уроків інформатики з економікою, математикою, зарубіжною літературою, українською і російською мовами, історією, образотворчим мистецтвом, психологією тощо.

   Брала участь в шкільному експерименті, за яким викладання факультативного курсу інформатики та комп’ютерної графіки почалося з початкової школи (4 клас). Працюючи з обдарованими дітьми, намагаюсь виявляти нахили і сприяти самореалізації здібностей учнів у сфері художньої творчості та інформаційних технологій за допомогою різноманітних графічних комп’ютерних програм, музики, галерей робіт знаменитих художників, поглиблюю знання в галузі комп’ютерної графіки та інформатики, сприяючи професійному самовизначенню. Організовую виставки робіт учнів, презентую роботи гуртка за темами: «Веселкові барви дитинства», «Мій дім – моя родина», «Святкові візерунки», «60-річчю Перемоги присвячується…» тощо. Використовуючи знання, набуті учнями з 4 класу, у 5 класі під час вивчення казки Шарля Перо «Попелюшка» проводжу інтегрований урок інформатики, зарубіжної літератури і психології, на якому  разом із учителями перед дітьми ставлю такі завдання: закріплюючи вміння працювати з прикладними комп’ютерними програмами Paint, Word, Power Point навчити складати твір про літературного героя; спираючись на психологічні дослідження, сприяти розкриттю свого «я» та особистостей світобачення учнів; розвивати навички характеристики персонажа, вміння добирати і узагальнювати матеріал, вчити фантазувати та асоціативно мислити; бачити і цінувати в людині внутрішню красу, співчувати, бути милосердним.

   В результаті вище зазначеної роботи підвищився рівень навченості учнів, їхній творчий потенціал, здатність до самостійного опанування знаннями.

Категорія: Мої статті | Додав: Dar_Iv (07.12.2011)
Переглядів: 4459 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Статистика
Яндекс.Метрика