П`ятниця, 29.03.2024, 00:20
Вітаю Вас Гість

ШМК вчителів інформатики Тернівського району м. Кривого Рогу

Наше кредо
Навчаємося протягом життя
Меню сайту
Категорії розділу
Наше опитування
Який курс ви хочете пройти?
Всього відповідей: 44
Зараз на сайті
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Чухно К.О. Застосування проектного методу до міжпредметних зв’язків

Застосування проектного методу

до міжпредметних зв’язків

Метод проектів – це освітня технологія, яка націлена на придбання учнями знань у тісному зв’язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних вмінь та навичок завдяки системній організації проблемно-орієнтованого навчального пошуку.

Метод проектів я використовую як у звичайному класі у вигляді самостійної індивідуальної або групової роботи учнів протягом на протязі різного за тривалістю часу, так і з використанням сучасних засобів інформаційних технології, зокрема комп’ютерних телекомунікацій. Метод використовується згідно вимог до використання методу проектів (Додаток 1) та параметрів зовнішньої оцінки проекту (Додаток 2).

Проектна технологія передбачає системне і послідовне моделювання вирішення проблемних ситуацій, які потребують від учасників навчального процесу пошукових зусиль, спрямованих на дослідження  і розробку оптимальних шляхів створення проектів, їх неодмінний захист і аналіз підсумків.

Під навчальним телекомунікаційним проектом розуміємо спільну навчально-пізнавальну, дослідницьку, творчу або ігрову діяльність учнів-партнерів, що організується на основі комп’ютерної телекомунікації, має спільну проблему, мету, узгоджені методи, способи діяльності, спрямовані на досягнення спільного результату діяльності.

Важливою рисою телекомунікаційного проекту є його міжпредметний характер, оскільки розв’язання проблеми, яка закладена в будь-якому проекті, завжди потребує інтегрованих знань. Саме через це моя науково-методична проблема: «Застосування проектного міжпредметного методу до між предметних зв’язків»

Швидкий розвиток комп’ютерних телекомунікацій, глобальної мережі Internet створює умови для ефективної співпраці учнів, педагогів, незалежно від географічного місця знаходження. Використання Інтернет як джерела інформації для здійснення досліджень,  потребує навичок пошуку та відбору необхідної інформації в мережі.

На превеликий жаль, навчально-виховний процес у сучасній загальноосвітній школі спрямований здебільшого на формування інтелекту як такого, що становить визначену суму знань. Це не сприяє саморозвитку особистості, особистісному становленню індивіда. Сьогодні всім відомий є факт, що учень нашої країни є більш освіченим, ніж його американський одноліток, але практично не готовий до життя у мінливому світі. Саме тому мені близька ідея включення проектної діяльності в освітній процес.

Ця ідея була запропонована американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше століття тому. Вперше у вітчизняній педагогіці актуальність цієї проблеми вивчав О. Макаренко, який в результаті своєї новаторської педагогічної діяльності дійшов висновку про проектування особистості як суб'єкта педагогічної праці. Таку думку не раз висловлював В. Сухомлинський, педагогічну спадщину якого проймає ідея проектування людини.

Великою перевагою проектної діяльності є вміння, які набувають учні, а саме:

·           планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;

·                     використовувати багато джерел інформації;

·                     самостійно збирати і накопичувати матеріал;

·                     аналізувати, співставляти факти, аргументувати свою думку;

·                     приймати рішення;

·                     розподіляти обов'язки, взаємодіяти один з одним;

·                     створювати "кінцевий продукт" - матеріальний носій проектної діяльності (доповідь, реферат, фільм, календар, журнал, проспект, сценарій);

·                     представляти створене перед аудиторією;

·                     оцінювати себе та інших.

Найважливішим для впровадження у навчальний процес дослідницьких проектів є організація цієї діяльності на уроці, а особливо підготовчий етап. Тому при плануванні на навчальний рік я виділяю провідну тему чи декілька тем, які будуть винесені на проектування. Далі с формулюю відповідну кількість як індивідуальних, так і групових тем, робота над якими потребує засвоєння учнями необхідних знань і формування необхідного досвіду. Але слід мати на увазі, що проект учня може перетворитися в реферат, а реферат просто "витягується" із Інтернету.

Чіткість організації проектування визначається конкретністю постановки мети, визначенням запланованих результатів, виясненням вихідних даних. Дуже ефективним є використання невеликих методичних рекомендацій чи інструкцій, де вказується необхідна і допоміжна література для самоосвіти, вимоги до якості проекту, форми і методи кількісної оцінки результатів, алгоритми проектування.

Проектна діяльність передбачає роботу в команді. Великий інформаційний і технологічний обсяг багатьох проектів примушує учнів об'єднуватися у групи. Така ситуація сприяє становленню, формує соціалізовану особистість, працюючи у команді діти вчаться взаємодіяти один з одним, вирішувати можливі конфлікти, набувати навичок етичного міжособистісного спілкування, брати відповідальність за вибір рішення, аналізувати результати діяльності.

Учням необхідно самостійно розподіляти обов'язки. Я дотримуюсь принципу "кожний робить те, що зможе зробити краще інших". Становленню особистості сприяє також необхідність допомогти один одному, оцінювати один одного, критикувати, а найголовніше - нести відповідальність за свою роботу перед собою, своєю групою, всім колективом.

Під час роботи з інформаційною частиною проекту деяким учням буде необхідна допомога, щоб зорієнтуватися в інформаційному просторі.

Тому розпочинаю навчання учнів із пошуку і відбору необхідних відомостей, передбачаючи для цього тренінгові форми занять

Певні труднощі для учнів пов'язані з аналітичною частиною проекту. Вони не завжди вміють розставити логічні та емоційні акценти, оцінити явища в цілому. Не завжди легко для них оцінити форму презентації матеріалу. Тому я складаю графік індивідуальних консультацій, коли учні подають у чорновому варіанті підсумки чергового етапу роботи над проектом, і коригую у випадку необхідності. Завдяки спланованим діям, досягаю взаємодії дитячої душі і розуму, навчаю мислити. Ця основа сприяє формуванню вільної творчої особистості.

Проектна діяльність відкриває в учнях лідерів, які уміють організовувати роботу в своїх групах, азартних людей, які вміють доводити свою точку зору.

У системі суб’єктних відносин при використанні проектної технології змінюється моя роль, як викладача. Треба стати одним з членів проектно-дослідницького колективу і брати на себе різноманітні соціальні ролі в малій групі – джерела ідей, інформації, порадника, рефері тощо. Я,  так само, як і інші члени проектної групи, вступаю до системи відносин: вчитель-учень, учень-вчитель, учень-учень і несу відповідальність за навчально-проектну діяльність.

Разом з тим, я повинен створити в навчальній групі умови для розвитку і реалізації автономії учня та розумного балансу творчої волі, організаційної дисципліни й відповідальності в ході виконання проекту, досягнення остаточного результату, а також його оцінки.

Це вимагає пошуку нових форм організації навчально-виховного процесу, які дозволили б:

®  забезпечити високий інструментальний рівень знань випускників, уміння самостійно набувати і застосовувати їх на практиці;

®  розвивати кожного учня як творчу особистість, здатну до практичної роботи;

®  залучати кожного учня до активної пізнавальної діяльності;

®  формувати навички пізнавальної і дослідницької діяльності, розвивати критичне мислення;

®  формувати в учнів цілісну картину світу;

®  спілкуватися з однолітками не тільки своєї школи, міста, але й інших міст і навіть країн;

®  грамотно працювати з інформацією і т. д.

Наряду із загальноприйнятими формами роботи я використовую ведення щоденника проекту, та роботу в блогах.

Як результат, на сьогоднішній день ми маємо авторський національний телекомунікаційний проект «Шкільна форма? Шкільна форма! Шкільна форма…» та  проект «Пісня про школу», який завершив свою роботу

Сьогодні метод проектів вважається одним із перспективних видів навчання, тому що він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей. Учні набувають досвіду вирішення реальних проблем з огляду на майбутнє самостійне життя, які проектують у навчанні.

Сучасна школа повинна допомогти учням відчувати себе впевненими на ринку праці, вміти адаптуватися до соціальних змін і криз у суспільстві, бути психологічно стійкими та розвивати здатність до самоорганізації. Метод проектів і є тим інструментом, що допомагає вирішити це завдання.

Категорія: Мої статті | Додав: chkostya (29.12.2011)
Переглядів: 1695 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Статистика
Яндекс.Метрика